UPIDIV | Udruženje likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Vojvodine | Association of Applied Arts Artists and Designers of Vojvodina

Неда Тодоровић „Типографска салата“

Pozivnica_600px

Изложба „Типографска салата“ Недe Тодоровић од 4. до 17. децембра 2014. год. у простору Галерије Форма, Илије Огњановића 3 у Новом Саду.

О изложби „типографска салата“

Изложба представља преглед три оригинална, ауторска типографска писма: Лука, Јаков и Нордеус. Сва три писма реализована су у дигиталном облику, као фонтови у латиничној и ћириличној верзији, у више различитих тежина. Овом приликом поменути фонтови приказани су у виду дигиталних графика великог и средњег формата, компоновани у оквиру текста, фраза или наслова, како би се у исто време приказала њихова примена у мањим величинама, али исто тако и за потребе истицања на плакатима. Изложба је у складу са карактером одабраних фонтова подељена на три визуелне целине. Намера аутора је да се на овај начин представи публици пре свега као дизајнер који паралелно са популаризацијом латичничних фонтова, негује естетку ћириличног писма прилагођавајајући га актуелним типографским приступима, а колико је то дозвољено у оквирима стандарда и норми српске ћирилице.

 

Из каталога:

О лепим писмима и добром укусу

„Комбиновање писама је попут мешања салате… Слатки парадајз, сочни краставац и опор шок повременог инћуна“*.
Фигурација о типографској салати теоретичарке Елен Луптон рецепт је за типографску праксу новог доба у којем уживамо у разноликости јер смо спознали пуноћу укуса комплементарног контраста. Након неколико декада које су обележене форсирањем тоталитарне праксе у потрази за универзалним, затим и периода деконструкције такве, налазимо, погрешне и химеричне револуционарне праксе. Данас се окрећемо креативном чињењу без пресије доктрина, откривамо властите али и сензибилитете из културе поднебља.
Разноликост писама које обликује проф. Неда Тодоровић, овде селектован и приказан део опуса, управо асоцира на такав смео подухват у којем интрига и маштовитост, доследно и стрпљиво, пасиониран рад претварају у резултат каквом се мора доделити епитет изузетности. Писма која смо селектовали, односно груписали, на изглед еклектично, обједињује једна толико латентна карактеристика коју дуго, готово читав један век, нисмо препознавали као универзалну. Та карактеристика потиче из највреднијег наслеђа хуманизма, та карактеристика је дакле савршена пропорција структуре хуманистичког писма. Структура коју читамо вековима, истовремено је монументална и сакривена лепота којој се свакодневно знају дивити само повлашћени, само они који над њом обликују нове форме, каткад специфичне, каткад карактеристичне, киселе, слатке, горке или слане, односно љупке, нежне, мужевне, достојанствене, горде…
Писмо Лука одликује се смелим контрастом и наглашеним модерним пропорцијама, дакле у основи формалним атрибутима карактеристичним за класицистичку тј. дидоне групу писама. Наглашено уски ликови писма Лука одговарају специфичним захтевима за елегантним, софистицираним филигранским слогом који се примењује у нешто крупнијој градацији на сатинираној хартији. За тако специфичан основни рез писма ауторка је уместо уобичајене варијације стила у тежини и курзиву приредила алтернацију у безсерифном пандану, чиме се уз наведене атрибуте алтернира класично и савремено.
Стабло, капљица, крилце, окце, рука, нога, раме, реп… Ток, трк, спој.
Флорални амплифицирани орнаменти Вилијама Мориса и енергизоване линије Мухе и Ван деВелдеа, супституисала је мала фамилији писма Јаков, која се срдачно клања природи и човеку. Писмо Јаков је завет и исконска порука из природе. Подсећа нас да смо њезин део, и да смо из природе научили да намењујемо и чинимо; градимо, опредмећујемо и обликујемо, те тако богатимо и баштинимо визуелну културу. Ауторка вешто визуелном синегдохом стилизује природно порекло и исконски облик дуктуса. Писмо Јаков у свим тежинама, одликује флексиван визуелни језик чији идиом појачава стилизација визуелним полиптотоном на специфичним местима растављања или завршецима потеза.
Писмо Јаков које дистрибуира ITC најбоље бисмо могли уврстити у класу уметничких антиква, према ауторској класификацији типографских писама проф. Месароша, који је овим називом груписао антикве Беренса, Коха, Поста и др.
Писмо Нордеус, најсвежије и најновије, једном речју cajtgajst. Као и у претходна два у основи је хуманистички скелет. Међутим, ово безсерифно писмо карактерише паралелизам монолинеарних потеза. Писмо Нордеус је корпоративно писмо истоимене интернационалне компаније. Пројектовано је у десет тежина, са подршком за српску ћирилицу и латиницу, и два реза који обједињу алтернације стила. Нордеус Оле, алтернације у основном и италик резу, редуциране су специфичном елипсом, тако ова писма карактеришу другачији спојеви темељних потеза са облим и раменим потезима, чиме се монолинеарност додатно испољава.
Бројна истраживања реторичког потенцијала типографских писама потврдила су претпоставке практичара да типографска писма могу поседовати: извесни карактер и расположење, семантичке асоцијације и конгенијалност са производом; те и да могу управљати утисцима и конотацијама. Последње у низу истраживања потврђује да се писмима могу приписати укуси: слатко, слано, кисело горко и слатко, сходно облику терминала и другим формалним атрибутима**. Ако смо спремни ово прихватити, спремни смо и ову изложбу конзумирати као раскошну и освежавајућу салату добро компонованих и пробраних укуса; слатког парадајза, сочног краставца и дискретно слатко-слане и ароматичне пињоле.

(Пријатно)
Урош Недељковић

* E. Lupton, Thinking with type, 2 Rev Exp ed., Princeton Architectural Press, 2010.
** C. Velasco, A. T. Woods, S. Hyndman and C. Spence, „The Taste of Typeface,“ i-Perception, vol. 6, no. 4, pp. 1-10, 2015.

 

Кратка биографија:
Неда Тодоровић рођена је 8. Јуна 1978. Магистар је графичког дизајна и ванредни професор Факултета дигиталних уметности Универзитета Метрополитан у Београду. У оквирима широких области графичког дизајна, њен фокус је првенствено на типографији и визуелном идентитету. Осим пословне сарадње са домаћим, и пре свега иностраним клијентима, добитник је неколико награда из области дизајна фонтова. Учествовала је на преко десет колективних изложби док је ово је њена четврта самостална изложба, а у сарадњи са кустосом Урошем Недељковићем.

Мејл: nedica11@gmail.com
Web: www.nedatodorovic.com

Каталог можете погледати на овом линку или у нашем BoxNet фолдеру.

Са изложбе:

 

Komentari nisu dozvoljeni.