Бијеналну изложбу чланова УПИДИВ-а 2024. ЈЕСЕЊИ САЛОН можете погледати од 9. до 20. септембра 2024. године у Галерији Академије уметности, Булевар Михајла Пупина 20, Нови Сад
Свечано отварање понедељак 9. септембар 2024. године у 19 часова
Из каталога:
Чему Јесењи салон?
Велике изложбене смотре примењене уметности и дизајна попут овогодишњег Јесењег салона имале су и имају своју јединствену функцију, а то је презентација рада уметника и дизајнера. Међутим, одмах се намеће и питање, коме се презентује овај рад и зашто?
Да ли широј публици жељној естетског доживљаја? Професионалцима из исте струке? Или можда, будућим инвеститорима који желе да имплементирају рад уметника у неки јавни или приватни простор? Или купцима – љубитељима примењене уметности и дизајна, који су просто колекционари? Коначно, не треба изоставити ни ону категорију појединаца који нагонски желе да поседују уметничко дело како би оплеменили свој хабитат или некоме једноставно учинили дар.
Да будемо искрени, сами уметници излажу своја дела и због личних интереса попут награда, цертификата или истицања свог статуса, а затим и ради континуираног присуства у свету уметности. Учествовањем на оваквим изложбама сви они шире своје личне и професионалне видике тако што се упознају са текућом уметничком продукцијом.
Међутим, ово нису једини разлози због којих негујемо овакве манифестације. Њима често обележавамо и важне тренутке из локалне или националне историје, као што су дани ослобођења од фашизма. Ипак најбитнији разлог зашто их организујемо јесте показивање нашег цивилизацијског тренутка, који у себи носи питања: ко смо, шта смо и куда идемо.
Упркос томе што препознајемо проблеме, чини нам се да нам је свима тешко да гласно одговоримо на ова кључна питања данашњице. Примењена уметност, по етимологији свога назива, подразумева практичну примену, као и дизајн. Кад примењени уметници и дизајнери немају подршку инвеститора, њихов посао постаје обесмишљен. Данашња ситуација је управо таква: непостојање великих или нешто мањих јавних инвестиција, приватних или државних, и привреда којој домаћи дизајнери не требају. Зато су оваквим стањем ствари, примењена уметност и дизајн код нас изгубили оно што је уважени колега Арсић називао “дисциплинском аутономијом”. Тренутно фактичко стање евидентно је произвело лутање уметника и кризу у сфери примењене уметности и дизајна. Ми данас на изложбама већином уочавамо уметничка дела и моделе дизајна, али сад у новим контекстуализацијама које је произвела замена теза – тако што се сегмент примењена занемарује и изједначава са другим делом из назива уметност, па модели дизајна постају уникати уместо примери машински мултиплицираних производа.
Упркос овом теоријском парадоксу и пропитивању чему Јесењи салон, овај тренутак ипак је добар, бар док не постане бољи – можда већ следеће јесени. Ова изложба пружа прилику за преиспитивање, освешћивање и постављање темеља за бољу будућност примењене уметности и дизајна, подсећајући нас на важност подршке, иновације и културне релевантности.
др Здравко Рајчетић
теоретичар уметности и медија
Учесници чланови УПИДИВ-а: Исидора Амиџић, Дарко Бабић, Теодора Бикицки, Дуња Брановачки, Лајош Векоњ, Ирена Векоњ Олтвањи, Татјана Војнов, Розалија Гајић Лакнер, Даниела Гибаница, Наташа Домазетов, Сенка Ђорђевић, Дуња Ђурагић Дуганџић, Весна Живановић, Елена Златковић, Ерика Јановић, Даница Јевђовић, Индира Кандић Наззал, Рајко Р. Каришић, Милица Ковачевић, Виолета Лабат Митрушић, Ненад С. Лазић, Геза Леннерт, Сања Лончар, Александар М. Лукић, Душка Малешевић, Недељко Марковић, Добрила Мартинов, Јелена Мишљеновић, Чаба Немет, Маша Павловић, Ана Попов, Ана Леда Поп, Здравко Рајчетић, Лидија Рамач, Станислава Синђелић, Наташа Стојановић Бероња, Симонида Тодоровић, Смиљана Хаџић, Душанка Хаџић Сремачки,
Гости изложбе чланови УЛУПУДС-а: Бранко Боловић, Милица Ђуров, Соња Жугић, Владимир Загорац, Лидија Јовановић, Дуња Јунг, Ела Нешић и Данило Недељковић, Светлана Смолчић Макуљевић, Ружица Тодоровић, Јована Чаворовић.
Каталог изложбе можете погледати у нашем BoxNet фолеру.
Награде Јесењем салону:
Награде за животно дело на Јесењем салону 2024. управна тела УПИДИВ-а додељују:
- Лајошу Вејкоњу за област уникатна керамика
- Мирославу Крстоношићу за област дизајн и архитектура
- Милану Милићу Јагодинском за област графички дизајн и илустрација
Жири за награде Јесењег салона у саставу:
- Проф. Слађана Екрес (БШ)
- Проф. доц. Драган Бибин (АУНС)
- Проф. Јелена Гвозденац Мартинов (СГЗ)
- Петар Ивковић (СНП)
доделио је пет равнопраавне награда и то:
- Дуњи Брановачки за везену врећу Ритам, густина
- Станислави Синђелић за колекцију „Простор непостојећег пејзажа”
- Дарку Бабићу за пројекат ентеријера винарије ФРУВИН, Баноштор
- Здравку Рајчетићу за глазирану каменину „Врч младости”
- Немет Чаби за плакат „Lila Akácok”
и Похвалу Јесењег салона
- Соњи Жугић за серију фотографија Међустање
Са отварања изложбе:
Више фотографија можете погледати у албуму изложбе на нашој Фејсбук страници.
Фотографије: Рајко Р. Каришић, Дарко Бабић, Ненад С. Лазић