УПИДИВ

УПИДИВ

  • О нама
    • Чланови
    • Секретаријат
      • Чланарина
      • Ауторски сервис
    • Управна тела УПИДИВ-аUpravni odbor UPIDIVa Ljubomir Maksimov, predsednik Udruženja Tamara Popović, zamenik predsednika Nataša Filipović, član UO Predrag Uzelac, član UO Aleksandar Čule, član UO Umetnički savet Ivan Ilić Mirjana Dobanovački Maja Budžarov Predrag Šiđanin Dragoslav Ulić Savet za izdavačku delatnost Zdravko Rajčetić Branko Vujkov Branimir Maksimov Savet za izlagačku delatnost Mina Radojević Maja Bačanin Filip Nemet Sud časti Vlajko Vukosav Milan Milić Jagodinski Milan Milivojević Era Nadzorni odbor Vaso Krčmar Ivan Lukić Mića Josimović
    • Галерија ФОРМАLogo dizajn Galerije Forma:© Ferenc Barat Radno vreme: radnim danima od 8:00 do 20:00 časova. Galerija je zatvorena subotom, nedeljom i u dane državnih praznika. Adresa: Galerija Forma – UPIDIV ul. Ilije Ognjanovića 3, NOVI SAD Tel: 021/524-481 Fax: 021/427-630 E-mail: office@upidiv.org.yu Savet za izlagačku delatnost: Mina Radojević Maja Bačanin Filip Nemet
    • О УПИДИВ-у
  • Активности
    • Изложбе
    • Публикације
    • УПИДИВ инфо
    • Календар активности
  • Обавештења
    • Конкурси
    • Мејлинг листа

УПИДИВ 50 година – монографија

Више фотографија на овом линку.

Уводне напомене

УПИДИВ 50 ГОДИНА – 50 година примењених уметности у Војводини – Том 2

Идеја о писању а потом и сложеном процесу организовања публиковања монографија посвећених деловању УПИДИВ и уметника окупљених око удружења настала је пре неколико година спонтано са намером да се макар и на симбиличан начин попуне празнине у домаћој историјско-уметничкој историографији као и да се, у новом времену друштвених околности, наново скрене пажња на ауторе и уметничке појаве које су обележиле део уметничке сцене која се односи на тзв. примењену уметност Новог Сада и Војводине у протеклих пола века.

Уз једноставан па и заразан оптимизам, без кога су овакви подухвати вероватно немогући, паралелно са свим немоћима реалности данашњег времена, били смо током пар предходних година све упорнији што је историја сећања, природом напада новог миленијума, била све слабија и за већину све непотребнија. На том путу нисмо хтели да будемо унапред разочарани због стално присутног немара који неминовно води ка забораву. Привучени мирисом историје уметности али и драматичним развојем примењених уметности у Војводини у протеклих педесетак година, покушали смо да на уметност, о којој размишљамо и пишемо, и живот гледамо као на велику радост коју треба пажљиво уочити и упознати а потом забележити и образложити. У раду нас је усмеравала и жеља да поред толико наших заборава којима смо колективно склони, ми својим истраживањем и радом, не продубимо тај заједнички усуд ових простора и овог времена. Покушали смо да установимо одређен ‘’критеријум чињеница’’како би умањили грешке и елиминисали лутања на овом пољу истраживања.

Ослањајући се на истраживачки и критичарски рад предходника, читајући те ипак ретке текстове, уз интензивне контакте са уметницима, посматрали смо њихова дела у контексту новог, нашег времена, док смо у корпус тема и аутора укључили и оне савремене, који по нашем мишљењу обележавају године новог миленијума. Била је то неопходна одлука јер се показало да све што смо пронашли, изабрали и повезали у једну јединствену целину, представља одраз одређеног континуитета, као и класичном позоришту – јединство  времена, места и радње / садржаја.

Прва монографија симболичног наслова – 50 година УПИДИВ-а: На раменима великана (2015) –  замишљена је као почетни корак истраживачког рада и у њој су публиковани монографски текстови о знаменитим војвођанским ауторима из широке области примењене уметности, дизајна и архитектуре. Други део монографије донео је основне чињенице о деловању и раду заслужних уметника чиме је направљен и својеврстан мост са предходним монографијама удружења (1966; 1996). Такву структуру прве књиге условиле су и чињенице да се њеним изласком обележавала педесетогодишњица. Нисмо, наравно, пропустили прилику да документујемо све колективне активности удружења, догађаје и салоне, са свим подацима и чињеницама, стављајући их у шири, друштвени и историјски, контекст. У исто време започели смо и процес документоване обраде штампаних каталога удружења у сарадњи са колегама из Библиотеке Матице српске као и организовања колекције плаката штампаних у продукцији Удружења у чему имамо пуну подршку Музеја савремене уметности Војводине као централне музејске установе која се бави савременом уметношчу у покрајини.

Друга књига, коју не без поноса износимо пред читаоце, имала је пак другачији циљ и задатак усмерен ка осветљавању и анализи појава у уметничком животу Војводине друге половине протеклог века. Већ у осмишљавању њихових садржаја изнад писаца лебдела су два наслова – Аутори и Појаве – па су тако и незванично назване ове две књиге. Свесни да ни у другој књизи нисмо до краја успели да покријемо све уметничке појаве везане за деловање УПИДИВ-а те ћемо тај део племенитог задатка оставити за неке будуће истраживаче.

Држећи се од почетка ове линије дејства, студија Привредни дизајн  у Војводини 1945 – 1985. (З. Рајчетић) на широким основама читаоцима открива низ податка који се тичу међузависности привредног и ширег друштвеног развоја и дизајнерске праксе у Војводини током периода постојања социјалистичке Југославије. Студија под називом Развој послератне керамике у Војводини: Институције, догађаји и појединци (З. Рајчетић) затвара круг сродних тема и води читаоце кроз период од окончања Другог светског рата до данашњих дана, и износи причу о генези уметничке керамике на тлу Војводини као области примењене уметности чији су идентитет градили бројни појединци и институције. У студији под називом Таписерија у Војводини од 50-их до 2000. Године (Сава Степанов) хронолшки су мапирани сви значајнији феномени везани за развој уметности таписерије у Војводини од друге половине двадесетог века до данас. Као искусан истраживач, аутор на језгровит начин читаоцима пружа увид у различите појаве, појединце и догађаја у светлу рефлексије актуелних друштвених преображаја. Као логичан наставак стремљења уредника ове монографије настала је студија Синтеза у уметности Војводини (В. Митровић, З. Рајчетић) чији садржај читаоцима открива генезу једне специфичне послератне уметничке праксе у Војводини, која као коначни израз представља синтезу језика архитектуре и различитих области примењене уметности, пласиране на терен тзв. јавне уметности. Студија под називом Новосадска школа културног плаката / Прилог проучавању (В. Митровић) читаоцима пружа на увид једну целовиту систаматизацију, чији садржај указује на све значајнијуе актере и процесе, који су утицали на обликовање једног препознатљивог језика плакатске уметности, у оквиру динамичне и стилски препознатљиве дизајнерске праксе намењене промоцији културних делатности у граду Новом Саду као културном, привредном и поличком средишту савремене Војводине. Да би се показао парадигматски однос према материји која је овде изучавана, у завршном делу књиге, уредничком одлуком постављено је поглавље под називом Додатак, које обједињава ауторске текстове наших значајних ствараоца чији су критички осврти публиковани у новосадском дневном листу Дневник. Књигу затвара резиме и индеx са преко триста педесет поменутих аутора из различитих области примењених уметности који су били активни у Војводини од друге половине протеклог столеће до данас.

На крају подвлачимо да овакви подухвати нису могући без подршке друштвене заједнице, те се у том светлу посебно захваљујемо

Министарству за културу и информисање Републике Србије као и Секретаријату за културу, јавно информисање и односе са верским заједницама АП Војводине, чија је подршка довела до реализације овог пројекта од националног значаја.

Владимир Митровић, Здравко Рајчетић

Промоција монографије је планирана у галерији ФОРМА средином јуна 2018. године. Линк до монографије на ISSUU.

Монографију можете купити у канцеларији УПИДИВ-а по цени од 1.500,00 динара.

Претходно
Следеће

20. март 2018.

|

Публикације
Вињета: Ненад С. Лазић
Вињета: Ненад С. Лазић
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • ISSUU
  • LinkedIn
Актуелно

  • УПИДИВ на 57. мајској изложби8. мај 2025.
  • Мира Јовановић и Исидора Амиџић „Школски амбијенти-адаптација и реконструкција”8. мај 2025.
  • Кандидати за нове чланове УПИДИВ-а 2025.16. април 2025.
  • Маша Павловић „Нови Сад, Змајев град”12. март 2025.
  • IN MEMORIAM Даниела Гибаница (1965–2025)28. јануар 2025.
  • Недељко Марковић „ЗОНА у међу-времену: претакање расточеног”3. јануар 2025.
кОНКУРСИ

  • Конкурс за доделу награде за животно дело УПИДИВ-а10. јануар 2023.
  • Интерни позив за идејно решење Новогодишње вињете УПИДИВ-а14. децембар 2022.
  • Конкурс за пријем нових чланова УПИДИВ-а5. новембар 2021.
  • Конкурс за излагање у галерији УПИДИВ-а „ФОРМА” у текућој години15. октобар 2021.
  • Конкурс за радионице / презентације / дискусије у текућој години16. јул 2019.
  • Стални конкурс за остваривање статуса самосталног уметника4. октобар 2017.
Инфо

  • Актуелно
  • Архива
  • Изложбе
  • Конкурси
  • Секције и подсекције

Галерија ФОРМА


Галерија ФОРМА 
ул. Илије Огњановића 3,
21000 Нови Сад, Србија 
Радно време:
(радним даниима)
од 9 до 14:30 часова 

УПИДИВ


Удружење ликовних уметника примењених уметности и дизајнера Војводине
Vajdasági iparművészek és formatervezők egyesülete
Združenie úžitkových výtvarných umelcov a dizajnérov Vojvodiny
Asociaţia Artiştilor Plastici pentru Artele Aplicate şi Design din Voivodina
Здруженє подобових уметнїкох применєних уметносцох и дизайнерох
Udruženje likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti i dizajnera Vojvodine
Association of Artists of Applied Arts and Designers of Vojvodina

Тел / Факс: +381 21 524 481
Мeјл #1: office@upidiv.org.rs
Мeјл #2: sekretarijat@upidiv.org.rs
Мeјл #3: upidiv.office@gmail.com

Овај сајт покреће WordPress