Аутор изложбе: Владимир Митровић, виши кустос МСУВ
0д 7. – 30. априла 2016. Разговор са уметником и кустосом: средом у 13х (12, 19 и 26. априла) Најава колективних посета: 021 52 66 34
Ретроспективна изложба Бранислава Добановачког је јасно конципирана као рекапитулација уметничког и дизајнерског стваралаштва и приказује све сегменте његовог богатог опуса из различитих области графичког дизајна. На изложби ће, по први пут заједно, бити изложен велики број плаката из разних периода (1971-2004), који су представљени хронолошки и по целинама посвећеним ангажованом плакату и плакатима из појединачних области – музика, позоришни фестивали, ликовне уметност, изложбе и представе новосадске Академије уметности, где је Добановачки био дугогодишњи професор.
Добановачки је још пре окончања студија стекао славу својим ангажованим плакатима, рађеним на конкурсима за социјалистичке празнике, углавном посвећене омладини а изведене посве у духу хипи и рок културе током друге половине седамдесетих. Тих двадесетак плакатских радова већ су постало нека врста амблемских примерака уметности палаката касног југословенског социјализма и његове историје графичког дизајна. Да ли је држава злоупотребила уметника да поново подгреје своју посрнулу и већ дубоко компромитовану идеологију у новом, младалачком руху, или је уметник, као врсни млади професионалац, искористио државу да пласира своје сопствене идеје и да за то још буде награђен, процениће посетиоци изложбе. Плакати Добановачког настали током осамдесетих година могу се у значајној мери везати за утицаје постмодернизма који су тада запљуснули југословенски културни и уметнички простор. Добановачки ће остати упамћен и по редовном дизајнирању плаката за Новосадске музичке свечаности и Стеријино позорје, које ће публика такође имати прилику да види.
На изложби ће бити такође премијерно изложена два циклуса ангажованих плаката насталих протекле године – туристички “Србија какву волим” као и серија плаката са болним и провокативним друштвеним темама из личне и колективне прошлости и садашњости. Део изложбе посвећен је презентацији знакова и пиктограма, графичкој опреми и обликовању књига и плоча, уз бројне примере примењене графике и графичког дизајна. Посебна пажња посвећена је цртежима и илустрацијама који су настајали у дугом континуитету и нису до сада интегрално излагани.
Мада се после 2004. године Добановачки по сопственој одлуци уметнички пасивизирао, престајући са радом и учешћем у уметничком животу, последњих година су његови рани плакати излагани на престижним изложбама југословенског графичког дизајна. Уз изложбу је публикована монографија уметника, на српском и енглеском језику, са студијским текстом кустоса МСУВ и аутора изложбе Владимира Митровића и пригодним текстовима Ирине Суботић, Синише Видаковић и Загорке Радовић.
Биографија
Бранислав Добановачки (Нови Сад, 5. август 1948)
Завршио Школу за примењене уметности, графички одсек у Новом Саду (1967). Дипломирао на Академији примењених уметности у Београду, на Одсеку рекламне графике у класи проф. Милоша Ћирића (1972) а потом и магистрирао на истој академији са обликовањем плаката у класи проф. Боре Ликића стекавши звање Специјалисте плаката (1974). Члан је УПИДИВ-а од 1973. године. По завршетку студија радио у Школи за ликовне техничаре “Богдан Шупут“ у Новом Саду као професор групе графичких предмета: Графика књиге и Писмо (1972-1977) а потом као ликовни уредник у Новинско-издавачком предузећу “Дневник“ (1977-1979). Од 1979. године ради на Академији уметности у Новом Саду, на Одсеку ликовних уметности, прво као доцент, ванредни (1989) а потом и редовни професор (1994), на катедри за Графичке комуникације, где је предавао предмет ’Плакат’ до одласка у пензију (2013).
У уметничкој пракси бави се паралелно графичким дизајном и слободним ликовним интерпретацијијама, као и визуелним истраживањима, укључујући и занимање за филм, поезију и музику. Његови радови – плакати, цртежи и слике, налазе се у бројним колекцијама у земљи и иностранству. Од 1974. године имао је четрнаест самосталних изложби а учествовао је на преко педесет колективним изложби у земљи и на више значајних изложби графичког дизајна и бијанала плаката у иностранству. За колекцију ангажованог плаката добио награду Велике Златне форме на изложби ’’Форма 5’’ у Новом Саду (1974). За графички дизајн омота грамофонских плоча и пратећег пропагандног материјала серије “Војвођански композитори“ добио награду Новосадског салона (1990). Поред тога добитник је преко тридесет награда на јавним и позивним опште југословенских конкурса за графички дизајн плаката и знакова, као и више признања из области уметничког деловања и друштвеног ангажмана. У дугогодишњој пракси најчешће је сарађивао и реализовао своје радове са дизајнером фотографије Иваном Карлаварисом и штампаријом ’’Стојков’’ из Новог Сада. Сарађивао је са Атељеом 61 дајући нацрте / картоне за више таписерија и објавио је више поетских дела.
Плакати Бранислава Добановачког се налазе у бројним колекцијама музеја савремене уметности, збиркама академија и високих школа, фондацијама плаката и приватним збиркама у земљи и иностранству: Музеј савремене уметности Војводине, Позоришни музеј Војводине, Музеј Војводине, Библиотека Матице српске, Стеријино позорје, Колекција штампарије Стојков (Нови Сад, Србија), Музеј савремене уметности, Музеј примењене уметности, Историјски музеј, Музеј историје Југославијеј (Београд, Србиија), Музеј сувремене умјетности, Национална и свеучилишна библиотека (Загреб, Хрватска), Израелски музеј (Јерусалим, Израел), Музеј савремене уметности (Абихој, Данска), Уметничка колекција Академије уметности (Едмонтон, Канада), Колекција уметничке школе (Штутгарт, Немачка), Фондације Бијанала плаката (Варшава, Пољска), Фондација Бијанала плаката (Лахти, Финска), Фондација Бијанала плаката (Мексико Цитy, Мексико), Фондација Тријанала плаката (Тојама, Јапан), Приватна колекција М. И. Ирвин (Форт Колин, УСА), Приватна колекција Данск Плакатмусеум (Данска).
Комплетан текст преузет са веб сајта МСУВ-а
Добановачки: Мислим, дакле дизајнирам Dnevnik