Изложбу женских Актова Жељка Савића од 10. до 26. јула 2020. године можете погледати и у простору Галерије Форма, Илије Огњановића 3 у Новом Саду, уз поштовање прописаних здравствених мера Владе републике Србије.
Из каталога:
Жељко Савић – Серија женских актова
Жељко Савић публици представља серију светлописаних женских актова. Са великим интересовањем посматра визуелне догађаје на женском телу и открива их посматрачу као скривану тајну. Имамо утисак да гледамо безвремене фотографије, безвремене жене. Формални квалитети фотографија нас не смештају неопходно у контекст садашњице, фотографије лако могу да припадају и некој прошлој или будућој епохи. Модели на фотографијама такође не гестикулирају како би било очекивано данас, већ суверено, утемељено у традицији, позирају.
Фотографије су изведене у црно-белој техници, те је и ово један од разлога што фотографије доживљавамо као традиционалне. Црно-бела фотографија своди опажаје на основне – без детаља и претеривања. Kроз црно-бело се више фокусирамо на линије, текстуре, светло и сенку. Kолор нам даје слику онакву какву видимо, омета нас да видимо однос светло-тамно. Са црно-белом фотографијом се враћамо у прошлост, она потврђује нешто добро, место где се осећамо сигурно и топло, те јој верујемо. Црно-бела фотографија нам даје одређену историјско-традиционалну вредност коју боја нема.
Примећујемо, ипак, да нас аутор вешто води кроз три приче. Прва је испричана класично. На фотографијама доминира пажљиво усмерено осветљење и класична поза – видимо целу фигуру на којој је наглашена мекоћа и путеност женског тела. У другој причи аутор на апстрактни начин истражује акт кроз детаљ и место сусрета. Разлаже комплексност тела на примарне принципе и елементе: линију, површину, валер, текстуру и контраст. У трећој причи користи и додатне елементе као што су виолончело, лепеза, итд., којим настоји да гледаоцу приближи како облик тако и сензибилитет жене. Овим фотографијама Жељко нам симболично саопштава личну визију жене која је забележена на традиционалан начин. Жена је нежна, суптилна и заводљива.
Заједничка нит на свим фотографијама је чињеница да се моделима не види лице. Ту појаву можемо да тумачимо двојако. Прва могућност је да су модели стидљиви. Ову могућност бих одбацила, јер модели слободно позирају, те својим ставом, често гордо, изазивају фотографа (тиме и посматрача). Друга могућност делује извесније, а то је да аутор намерно избегава портретисање лица, како би елиминисао особеност модела и зауставио емотивно повезивање модела са посматрачем. Овај контакт се обично успоставља погледом. Пошто нам поглед није омогућен, остаје нам да се са моделом повежемо преко светла, сенке и заталасаних обриса тела. Овим не сугеришем да аутор објектификује моделе. Иако ауторова жена нема име и он не „говори” ни о једној жени особно, аутор нам прича причу о Жени. Жељко настоји да посматрача опије лепотом женске појаве и бића.
Важна напомена је да актови могу да буду застрашујући како за модела тако и за фотографа. Kреативност, храброст и одлучност треба да се споје и изведу „бешумно”, како би аутор могао комплетно да се изрази. Ако се модел стиди, ако је фотограф уздржан или гледалац одбијен, на било који начин, фотографија је неуспешна.
Kод Жељка Савића видимо набројане квалитете интегрисане у сваки кадар појединачно, као и у читаву серију фотографија која је заокружена јасним, личним рукописом аутора. Аутор је детерминисан и модел је мотивисан. Тако и посматрач испред себе има питку серију класичних актова кроз које увиђа непролазну лепоту жене као форме и као суштине.
Др ум., МФА, Душанка Kомненић, ванредни професор фотографије
Биографија:
Жељко Савић је рођен 03. 12. 1977. у Moстару.
Живи и ради на релацији Нови Сад – Мостар.
zeljkosavic.ars@gmail.com
Завршио паралелно струковна и академска образовања и стекао звања:
- Мастер културолог – Факултет за културу и медије, Београд;
- Струковни инжењер графичког инжењерства и дизајна (специјалиста фотографије) – Висока техничка школа струковних студија, Нови Сад;
Запослен као предавач фотографије у ВШ „Логос центар”, Мостар;
Поред уметности, бави се новинарством и уређује портал www.arsmedija.rs, ТВ Арс Медија у Новом Саду;
У Арс академији обавља послове председника Арс академије, а Друштву новинара Војводине у Новом Саду обавља послове потпредседника друштва.
Члан:
- Удружења љубитеља и мајстора уметности, вештина и теорија уметности и наука;
- Арс академија (један је од оснивача Арс академије);
- Друштва новинара Војводине (ДНВ);
- Удружења новинара Србије (УНС);
- IFJ – International Federation of Journalists.
- УПИДИВ
Награде:
- Прва награда за фотографију Сремскокарловачког ликовног салона 2019;
- Специјална награда за фотографију Сремскокарловачког ликовног салона 2018;
- Годишња награда „Душан Шијачки” за запажена документарна и уметничка фотографска остварења, март 2016, Друштво новинара Војводине;
- Прва награда за фотографију Сремскокарловачког ликовног салона 2015;
- Трећа награда Сремскокарловачког ликовног салона 2014;
- Повеља Димитрије Фрушић 2012, УНС;
- Добитник годишње, прве награде за цртеж „Између јаве и сна” Арс академија, 2005.
Самосталне изложбе:
- Изложба фотографија „Уметнички женски акт“, галерија ДКВ, Нови Сад, 2020;
- Изложба фотографија „Будимо људи”, Музеј Семберије 2016;
- Изложба фотографија „Будимо људи”, Културни центар Новог Сада, 2015;
- Музеј Семберије 2016, изложба фотографија „Како остати човек”, Галерија Ла Виста, 2014;
- Изложбе фотографија „Трагом немањићких манастира”, Музеј Семберије 2013, Културни центар Града Новог Сада 2014, Културни центар Сремски Карловци 2014;
- Изложба фотографија „Хиландар”, Галерија КИЦ „Младост” у Футогу, 2012;
- Изложба фотографија „Хиландар”, Галерија „PAYA AND HORSE” – Лондон, 2011;
- Изложба фотографија „Повратак природи”, Музеј савремене уметности Нови Сад, 2010. године, организатор ПМФ из Новог Сада;
- Изложба цртежа, „Црна ријека”, Галерија Арс академија, Нови Сад, 2006;
- Изложба цртежа, галерија ДКВ, Нови Сад, 2006, организатор Арс академија.
Учесник бројних групних изложби и сликарских колонија; Имао више значајних пројекција документарног филма.
Каталог изложбе можете погледати на Issuu или у нашем BoxNet фолдеру.