
Изложбу „Концертне фотографије“ Жељка Савића можете погледати од 4. до 23. октобра 2022. године, у галерији „ФОРМА“ Илије Огњановића 3, Нови Сад.
О изложби
Фотографија је од свог настанка до данас прешла пут дуг готово два века, мењајући не само технологију већ и нашу перцепцију стварности. У својим почецима, изазивала је страхопоштовање и мистику – неки су веровали да поседује магијске моћи, други да може украсти душу онога кога овековечи. Данас, у ери дигиталне револуције, фотографија је постала толико свеприсутна да је узимамо здраво за готово, ретко застајући да промислимо о њеној суштинској вредности и моћи.
Срећом, међу нама постоје уметници који кроз објектив хватају тренутке који би иначе неповратно нестали у времену. Они нам својим радовима не само документују садашњост већ граде мостове ка прошлости, подсећајући нас на места која смо посетили, музику коју смо слушали, емоције које смо делили. Њихове фотографије постају својеврсни чувари колективног сећања.
Историјски гледано, прва фотографија људске фигуре настала је 1839. године, у пионирским данима дагеротипије. Луј Дагер, покушавајући да забележи изглед париског булевара, нехотице је овековечио човека који је застао да очисти ципеле – експозиција од десетак минута учинила је све покретне објекте невидљивим, осим те једне фигуре која је довољно дуго мировала. Тако је, сасвим случајно, настала прва фотографија која је ухватила људско присуство.
Говорећи о концертној фотографији, један фотограф ми је једном приликом поделио своје животно искуство речима које савршено описују суштину овог заната: „Само три ствари су битне – ухвати светлост, буди брз и надај се.“ У овим једноставним речима крије се комплексност фотографског умећа које захтева не само техничку вештину већ и интуицију, стрпљење и спремност да се ухвати онај савршени, непоновљиви тренутак.
Изложба коју вечерас отварамо пред нама је више од колекције фотографија – она је визуелно сведочанство тренутака који су обележили нашу музичку сцену, ухваћених објективом Жељка Савића. Кроз његове радове, можемо поново доживети енергију живих наступа, емоцију извођача и магију тренутка када музика и светлост постају једно.
Ненад С. Лазић
Из каталога:
Kонцертна фотографија је жанр који подразумева фотографисање концерата или других видова перформанса. Kод ове врсте фотографије највећи изазов је управо бележење доброг снимка у стално промењивим условима. Светло се мења непредвидиво, извођачи се крећу; заправо, нема ни једне константе која ће фотографу олакшати посао. Уз све ово, важна напомена је да се концертне фотографије обично снимају без блица, како би се сачувала аутентична атмосфера и израз извођача. Светло на концертима је изузетно слабо те је ово још једна отежавајућа околност за фотографа.
Жељко Савић мајсторски превазилази све изазове и доноси нам концертна искуства која доживљавамо баш као да смо присуствовали догађају. Ово су фотографије које једва чекамо да видимо, које нас поново воде кроз проживљене тренутке и које сликају атмосферу за све оне који нису искусили лепоту истих. Жељкове концертне фотографије су оне за које смо у време аналогне фотографије чекали испред фото – радње не бисмо ли поново проживели концертну еуфорију. Тада сваку фотографију посебно анализирамо и евоцирамо тренутак који је аутор забележио. Kонцертне фотографије су нераскидиво повезане са музиком и са атмосфером. Ово су фотографије непоновљивих, ефемерних делова секунде које су чиниле један једини такав концерт.
Ипак, концертна фотографија је више од визуелног материјала за гледаоца. Овакве фотографије су од круцијалне важности и за музичара, јер фотографије може да користи и у сврху промоције. Осим тога што евоцирају успо-мене, концертне фотографије приказују и шта можемо да очекујемо на следећем концерту, те да нам обећају рома-тнично, епско или узвишено, али свакако незаборавно искуство. Фотограф Савић свесно приказује атмосферу како на сцени тако и у публици, желећи тиме да заокружи причу која зависи од обе перспективе: перспективе извођача и доживљаја посматрача.
Жељко Савић нас виртуозно води кроз концертну чаролију, бирајући тренутке који на врло илустративан начин показују тон и емоцију догађаја. Важна карактеристика Жељкових концертних фотографија је да овде није реч само о бележењу фигурације, већ и о присуству апстрактне категорије коју препознајемо као атмосферу или емоцију. Због тога серију Жељкових фотографија посматрамо изнад оквира документарности, те их сврставамо у својеврсан уметнички израз. Гледајући фотографије које нам Жељко представља, чујемо и музику. То је крајњи циљ који фотограф и гледалац очекују од концертне фотографије. Жељко Савић нам доноси ово искуство у изобиљу.
Проф. др Душанка Kомненић










Биографија:
Жељко Савић живи и ради на релацији Нови Сад – Мостар.
Завршио паралелно струковна и академска образовања и стекао звања: Дипломирани културолог
Факултет за културу и медије, Београд; Мастер културолог
Факултет за културу и медије, Београд; Струковни инжењер графичког инжењерства и дизајна (специјалиста фотографије)
Висока техничка школа струковних студија, Нови Сад; Струковни инжењер графичког инжењерства и дизајна, Примењена фотографија
Висока техничка школа струковних студија, Нови Сад;
Запослен као предавач фотографије у ВШ „Логос центар”, Мостар;
Поред уметности, бави се новинарством и уређује портал www.arsmedija.rs, ТВ Арс Медија у Новом Саду; У Арс академији, Друштву нових медија и удружењу Ђирилица Нови Сад, „Удружења новинара Војводине и нових медија“, обавља послове председника.
Члан:
Удружења љубитеља и мајстора уметности, вештина и теорија уметности и наука; Арс академија (један је од оснивача Арс академије); Друштва новинара Војводине (ДНВ); Удружења новинара Србије (УНС); Друштво нових медија; IFJ – International Federation of Journalists; УПИДИВ; Удружења новинара Војводине и нових медија
Награде:
- Прва награда за фотографију Сремскокарловачког ликовног салона 2019;
- Специјална награда за фотографију Сремскокарловачког ликовног салона 2018;
- Годишња награда „Душан Шијачки” за запажена документарна и уметничка фотографска остварења, март 2016, Друштво новинара Војводине;
- Прва награда за фотографију Сремскокарловачког ликовног салона 2015;
- Трећа награда Сремскокарловачког ликовног салона 2014;
- Повеља Димитрије Фрушић 2012, УНС;
- Добитник годишње, прве награде за цртеж „Између јаве и сна” Арс академија, 2005.
Самосталне изложбе:
- Изложба фотографија „Уметнички женски акт“, Галерија Културни центар Сремски Карловци, Нови Сад, 2020;
- Изложба фотографија „Уметнички женски акт“, Галерија Форма, Нови Сад, 2020;
- Изложба фотографија „Уметнички женски акт“, Галерија ДКВ, Нови Сад, 2020;
- Изложба фотографија „Будимо људи”, Музеј Семберије 2016;
- Изложба фотографија „Будимо људи”, Културни центар Новог Сада, 2015;
- Музеј Семберије 2016, изложба фотографија „Како остати човек”, Галерија Ла Виста, 2014;
- Изложбе фотографија „Трагом немањићких манастира”, Музеј Семберије 2013, Културни центар Града Новог Сада 2014, Културни центар Сремски Карловци 2014; Изложба фотографија „Хиландар”, Галерија КИЦ „Младост” у Футогу, 2012;
- Изложба фотографија „Хиландар”, Галерија „PAYA AND HORSE” – Лондон, 2011; Изложба фотографија „Повратак природи”, Музеј савремене уметности Нови Сад, 2010. године, организатор ПМФ из Новог Сада;
- Изложба цртежа, „Црна ријека”, Галерија Арс академија, Нови Сад, 2006;
- Изложба цртежа, галерија ДКВ, Нови Сад, 2006, организатор Арс академија.
- Учесник бројних групних изложби и сликарских колонија;
- Имао више значајних пројекција документарног филма.
Каталог изложбе можете погледати у нашем BoxNet фолеру.
Са отварања изложбе:









