Бијенална изложба „ФОРМА 23“ од 10. до 20. децембра 2019. године у Архиву Војводине, Жарка Васиљевића 2а, Нови Сад.
Из каталога:
Након свих ових година: Форма 23
УПИДИВ је од свог оснивања до данас пролазио кроз мноштво политичких, економских и културних мена које су обележиле ово друштво. А свака генерација у Удружењу се према сопственом светоназору борила за његов развој, али и развој струке. Иза тога су остали многи трагови у времену, опажени као успони и падови, који су се на том путу појављивали и били катализатор промена, мотивациони фактор који је до нашег времена гонио УПИДИВ ка бољем. Сада, у 2019. години, можемо рећи да је наше Удружење једна од ретких организација у држави која је заслужила епитет репрезентативног удружења у култури и заједно са тим, и дужност да за Министарство културе и информисања обавља поверене послове. Истина, овај статус је потврђен Удружењу у пуном капацитету 2017. године. Сагласно томе, овај епитет сублимира целокупну претходну историју УПИДИВ-а, која обухвата рад великог број наших угледних чланова, затим значајну квантитативно и квалитативно реализовану излагачаку делатност у оквиру Галерије Форма, али и ван ње, и то, како у земљи, тако и у иностранству. Ово знамење је заслужено и издавањем великог броја пратећих публикација које сведоче о стручним капацитетима чланова УПИДИВ-а, али сведоче и о нашим истраживачким капацитетима на пољу теорије примењене уметности и дизајна у Војводини.
Тиме смо дошли до црте која представља реализацију оних циљева који су прокламовани од стране оснивача УПИДИВ-а, односно великана наше примењене уметности и дизајна. И од те црте ми сад крећемо даље. А то кретање управо персонификује бијенална изложба Форма, ове године двадесет трећа по реду, која је морала да сачека своје ново издање близу пет година. Разлози су, како то најчешће бива, били финансијске природе. И када је то превазиђено, и када су жељена средства напокон стигла, домаћа јавност је поново добила прилику да сагледа продукцију наших чланова, и то из различитих области примењене уметности и дизајна: почев од графичког дизајна, дизајна ентеријера, архитектуре, фото дизајна, преко савременог одевања, текстила, костимографије, декоративне пластике, картографског дизајна, вајарства, декоративног сликарства и уникатне керамике до теорије и 2Д анимације.
Додајмо овом запажању, да све више наших чланова у свом раду користи нове технологије, а послује преко глобалног тржишта које у великој мери почива на електронским основама. И стога, морамо бити сложни у констатацији да ово ново доба, укупно изискује убрзани рад на обнови, али и редефинисању нашег света уметности, који би требало да чини агилна стручна критика, активнија публика, затим савремени излагачки капацитети, који би морали бити у духу данашњег времена, али и са друге стране мобилизација домаћих инвеститора, купаца и колекционара, чији удео у читавој ствари би требало да обезбеди безбрижнију егзистенцију нашем чланству.
Да закључимо, овде је реч, о једној системској обнови уметничке сцене на простору Републике Србије, чија перјаница мора бити УПИДИВ са својим чланством. Зато, није згорег да поновимо мисао из наслова: никада није касно, чак иако се након свих ових година догоди бијенална Форма.
др Здравко Рајчетић
Каталог изложбе можете погледати на Issuu или у нашем BoxNet фолдеру
Са отварања изложбе:
Жири ФОРМЕ 23 у саставу др Ивана Кузмановић Нововић, Нина Попов Бриза, Александар Радовић, Ласло Силађи доделио је:
Велику златну форму
- Лазару Кузманову за апартмански објекат „Big red 4est“ на Копаонику.
Златне форме
- Марија Ердељи ( фотодизајн), за Телесне импресије
- Лајош Векоњ ( декоративна пластика ) за дело Чаролија геометријског облика и предмета из прошлости.
- Александар М. Лукић ( декоративно сликарство) за рад Светосавски код
- Здравко Рајчетић ( уникатна керамика) за рад Разбијена сећања
- Ференц Барат ( графички дизајн) за плакат изложбе у Београду
- Теодор Ајдук ( графички дизајн – анимација) за Др Спинов водич контроле медија за диктаторе
- Сања Лончар ( савремено одевање) за рад Хаљина Saten night
- Лидија Рамач ( дизајн текстила) за колекцију Сенке на платну
Похвалу за картографско историографски рад
- Војиславу Девићу Карта за покретање нове ненасилне ренесансе човечанства, Евро-Азијског комонвелта и Евро-Азијског дунавског центра
УПИДИВ је доделио осамнаест награда и то:
- Награда за визуелни идентитет бијеналне изложбе ФОРМА 23 Александру Топићу
- Награда за концепцију и пројекат израде џингла бијеналне изложбе ФОРМА 23 Ајдук Теодору
- Награда за концепцију и пројекат поставке бијеналне изложбе ФОРМА 23 Војиславу Девићу
- Награду за животно дело Војиславу Терзићу
- Награду за врхунски уметнички домет у области примењене уметности и дизајна: Сави Халугину, Ференцу Барату, Гези Ленерту
- Награда за истрајност у афирмацији струке: Милану Милићу Јагодинском, Ани Попов, Ани Немет, Ирен Векоњ Олтвањи, Лајошу Векоњ, Мирјани Марковић
- Награда за унапређење рада УПИДИВ-а и добијања статуса репрезентативног удружења: Мињи Даниловић, Здравку Рајчетићу
- Награда за допринос у раду УПИДИВ-а из области дизајна и графичке припреме Ненаду С. Лазићу
- Награда за допринос у раду УПИДИВ-а у области излагачке делатности Наташи Стојановић Бероња, Лидији Рамач
Фотографије: Марија Ердељи
Реализацију Форме 23 су подржали Градска управа за Културу Нови Сад, Архив Војводине.
Спонзори: Карловачки Куглоф и Гастро планет.